Identiteit
Onze school is ontstaan vanuit een fusie van scholen met een verschillende identiteit (katholiek en protestants-christelijk). Samen geven we vorm aan onze gezamenlijke identiteit. De identiteitsgroep heeft hiervoor een tekst opgesteld.
De taal van samen
Binnen onze nieuwe school geven wij vorm aan verbondenheid door samen traditionele feestdagen te vieren, waarbij naast het vieren met elkaar ook de betekenis en het achterliggende verhaal centraal staat. Wij hechten waarde aan de historie en de context van bepaalde gebeurtenissen en willen onze kinderen dat graag als belangrijke waarde meegeven. Extra aandacht schenken wij aan belangrijke actuele gebeurtenissen, die zowel in de wereld plaatsvinden als in het dagelijks leven van de kinderen, de ouders en de teamleden.
Wij ervaren de ruimte om elk jaar keuzes te maken in wat we vieren met elkaar, wat we meer in het licht willen zetten en waarom we dat doen. Wij staan stil bij wat belangrijk is voor ons. De kracht zit in het gemeenschapsgevoel, wat een belangrijke bouwsteen vormt van onze identiteit. We zijn allemaal onderdeel van het geheel. Iedereen, met welke achtergrond dan ook, heeft zijn plek binnen onze school en neemt eigen verantwoordelijkheid. We zijn gelijkwaardig aan elkaar, iedereen hoort erbij en draagt zorg voor elkaar. We kunnen met elkaar samenwerken en respecteren elkaar. We zien dit breder dan het schoolgebouw en hebben naast oog voor het kind, ook oog voor de medemens en voor de maatschappij. Wij verrijken onszelf door iets te doen voor een ander en contact te leggen buiten de school met bijvoorbeeld bejaardentehuizen, kerken of maatschappelijke organisaties. We kijken wat er om ons heen gebeurt. We delen ons geluk en zoeken troost bij elkaar wanneer dat nodig is.
Hiervoor is bij ons op school een veilige situatie gecreëerd waarin je jezelf durft te zijn en waar je fouten mag maken. We willen het beste voor elkaar, we vertrouwen elkaar. Vanuit levensbeschouwelijk perspectief is het christelijke geloof onze basis. Wij laten ons inspireren en halen steun uit verhalen van de bijbel en liederen. Daar waar mogelijk, wordt de verbinding gemaakt met de kerken. Hoe we dit in de praktijk brengen, geven we vorm door te zoeken naar evenwicht en wat bij ons past.
We hebben een stilte moment en gaan in gesprek met elkaar, we bieden aandacht voor bezinning zonder daarbij een bepaalde visie of zienswijze op te leggen. Hierdoor ontstaat op de school een gezamenlijke sfeer waarin ieder zich prettig voelt, leerlingen, ouders en teamleden. De basis voor onze school wordt gevormd door de verbinding met elkaar, betrokkenheid en oog voor de ander en de kracht van onze gemeenschap. Dit vormt de grondslag van ons bestaan en biedt elk kind een warme thuisbasis voor een veilige en optimale ontwikkeling.